Kategoria

Innowacje informatyczne

1. WIRTUALNY PRAWNIK

1. WIRTUALNY PRAWNIK

Dzięki internetowi bez trudu możemy sięgnąć do obszernych baz zawierających przepisy prawne, ale język, jakim są pisane, jest tak hermetyczny, że rozumieją go przede wszystkim prawnicy i urzędnicy. Dlatego zespół badaczy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie pod kierownictwem dr. inż. Aleksandra Smywińskiego-Pohla postanowił opracować system Lemkin. Pozwoli on przeciętnemu obywatelowi na zadanie pytania dotyczącego prawa i uzyskania zrozumiałej odpowiedzi bazującej na aktualnych przepisach. Lemkin ma pomagać również prawnikom, wyszukując i grupując orzecznictwo dotyczące wybranej kwestii.

www.lemkin.pl

Głosowanie zakończone. Dziękujemy

2. STEROWANIE KOMPUTEREM ZA POMOCĄ OCZU

2. STEROWANIE KOMPUTEREM ZA POMOCĄ OCZU

Dla osób z poważną niepełnosprawnością ruchową nowe technologie są szansą na lepsze życie. W przypadku całkowitego paraliżu rąk i nóg mogą korzystać z komputera, używając jedynie swoich powiek. Umożliwia to aplikacja BlinkMouse, stworzona przez dr inż. Joannę Marnik z Politechniki Rzeszowskiej i stowarzyszenia Bruno. Zastępuje ona myszkę komputerową – sterujemy kursorem na ekranie i klikamy za pomocą mrugnięć. Do skorzystania z BlinkMouse wystarczy dowolna kamera internetowa podłączona do komputera i ustawiona naprzeciw twarzy użytkownika. 

www.prz.edu.pl

Głosowanie zakończone. Dziękujemy

3. MUZEALNE SELFIE

3. MUZEALNE SELFIE

Wizyta w muzeum przestaje się kojarzyć z nudą, ciszą i zakładaniem filcowych kapci. Młodzi ludzie, którzy nie rozstają się ze smartfonami, często np. robią sobie zdjęcia ze znanymi obrazami. Uprzyjemni im to aplikacja mobilna Muselfie zaprojektowana przez pracowników Muzeum Narodowego w Warszawie. Można w niej połączyć swój autoportret z fragmentami znajdujących się w tej placówce obrazów i dodatkowymi elementami, tworząc zabawny kolaż. Efektem takiej zabawy może być post w mediach społecznościowych lub nietypowa kartka urodzinowa.

www.mnw.art.pl

Głosowanie zakończone. Dziękujemy

4. ROBOT DO NAUKI JĘZYKÓW

4. ROBOT DO NAUKI JĘZYKÓW

Przyswojenie sobie nowego języka bywa wielkim wyzwaniem dla dzieci, i tak już obciążonych standardowym programem nauczania. W takiej sytuacji pomóc może robot Emys – dzieło firmy Flash Robotics. Założyli ją absolwenci Politechniki Wrocławskiej, współpracujący m.in. ze szkołą językową Spell Languages. Robot potrafi mówić, poruszać się, rozpoznawać twarze i obiekty w swoim otoczeniu, a także reagować na dotyk. Na razie pomaga dzieciom w wieku 3–7 lat w nauce angielskiego i hiszpańskiego, ale docelowo ma posługiwać się także innymi językami, m.in. mandaryńskim, francuskim, koreańskim czy japońskim.

www.emys.co

Głosowanie zakończone. Dziękujemy

5. CYFROWY DŁUGOPIS

5. CYFROWY DŁUGOPIS

Mimo wszechobecnych komputerów nadal wiele dokumentów wypełniamy w formie papierowej. Jak je potem zamienić na formę cyfrową? Rozwiązaniem może być system IC Pen firmy IC Solutions. Wykorzystuje on elektroniczny długopis wyposażony w kamerę. Gdy przesuwamy nim po kartce, na której nadrukowano niewidoczne dla oka kropki, wszystko to, co napiszemy, jest od razu zamieniane na format zrozumiały dla komputera. W ten sposób można zbierać dane np. z formularzy i ankiet, a następnie przesyłać je bezprzewodowo i analizować. Z technologii korzystają już m.in. instytucje publiczne i służba zdrowia.

www.icpen.pl

Głosowanie zakończone. Dziękujemy