Kategoria Aktywista

DAWID CIEMIĘGA

Działacze antyszczepionkowi nie przebierają w środkach, bo oskarżanie lekarzy i firm farmaceutycznych o udział w globalnym spisku do niedawna uchodziło im na sucho. Jako pierwszy postanowił to zmienić pediatra ze Szpitala Miejskiego w Tychach. Gdy w zeszłym roku został zaatakowany za posty na Facebooku przedstawiające stanowisko nauki w sprawie szczepień (zarzucano mu m.in. branie łapówek i okaleczanie dzieci), postanowił złożyć do sądu pozwy o zniesławienie przeciwko hejterom, a potem także przeciw Jerzemu Ziębie, znanemu przeciwnikowi szczepień. Część antyszczepionkowców zaczęła przepraszać Dawida, gdy rozpoczęło się dochodzenie, ale nie zgodzili się na opublikowanie tych przeprosin publicznie. Lekarz czeka na procesy z nimi i wciąż edukuje pacjentów na swojej facebookowej stronie, którą polubiło już ponad 25 tys. osób. Jednocześnie wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy i planuje przedsięwzięcia charytatywne o zasięgu międzynarodowym.

www.facebook.com/lekarzDawidCiemiega/

DAWID MYŚLIWIEC

Jest doktorantem na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, gdzie prowadzi badania nad wpływem pola magnetycznego na barwniki. Jednak sławę zapewnia mu kanał „Uwaga, naukowy bełkot” na YouTubie – opublikowane tam filmy mają łącznie ponad 40 mln wyświetleń. Dawid od czterech lat zajmuje się popularyzacją nauk ścisłych – nie tylko chemii, czyli swojej macierzystej dziedziny, ale też fizyki, medycyny czy geologii. Unika powszechnych wśród youtuberów żartów i parodii, stawia natomiast na dłuższe formy – np. jego film poświęcony autyzmowi ma aż 100 minut. Dawid występuje też przed publicznością na żywo, m.in. podczas pikników naukowych i Nocy Naukowców. Do niedawna sam zajmował się produkcją swoich filmów, teraz zaczyna tworzyć własny zespół. Na YouTubie ma ponad 380 tys. subskrybentów, na Facebooku ponad 60 tys. fanów i zarabia na tyle dobrze, że sponsoruje drużynę koszykarzy AZS UMCS Lublin, w której sam kiedyś grał.

www.youtube.com/c/UwagaNaukowyBełkot

ŁUKASZ SAKOWSKI

Ukończył studia na Wydziale Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, dziś zajmuje się popularyzacją nauki. Drażniło go, gdy zwolennicy kreacjonizmu mówili pogardliwie, że teoria ewolucji to „tylko teoria”, więc od 2014 r. prowadzi bloga pod takim właśnie hasłem (jego fanpage na Facebooku obserwuje blisko 120 tys. osób, a w grupie dyskusyjnej „Teoretycznie tak” jest ich ponad 30 tys.). Popularyzuje tam przede wszystkim biologię i medycynę, obalając popularne mity, tłumacząc zasady funkcjonowania nauki i krytykując ruchy pseudonaukowe i pseudoterapie. Te ostatnie zjawiska doczekały się nawet własnej antynagrody – organizowanego przez Łukasza plebiscytu na Biologiczną Bzdurę Roku, czyli najbardziej absurdalną wypowiedź publiczną na temat nauk biomedycznych. W głosowaniu co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy osób. Łukasz jest też jednym z inicjatorów polskiego Marszu dla Nauki.

www.totylkoteoria.pl