Tajemnicze stworzenie z pierzastymi wyrostkami odkryte u wybrzeży Kostaryki

W miejscu wycieku metanu u wybrzeży Kostaryki odkryto nowy gatunek robaka głębinowego, który zwiększa całkowitą liczbę nieznanych wcześniej zwierząt zamieszkujących te pozornie niegościnne ekosystemy do 48.
Oceaniczne głębiny – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Biolodzy morscy z Scripps Institution of Oceanography i Centro de Investigación Científica y de Educación Superior de Ensenada opisali nowy gatunek robaka głębinowego znaleziony w miejscu wycieku metanu ok. 50 km od wybrzeży Kostaryki. Został nazwany Pectinereis strickrotti i należy do stworzeń zwanych nereidami (Nereididae).

Czytaj też: Ten sam, a jednak inny. Nowy gatunek żmii wprawił w osłupienie naukowców

Są to zwierzęta morskie z gromady wieloszczetów należących do typu pierścienic. Zwykle żyją w płytkich siedliskach morskich, chociaż występują również w słonawych, słodkowodnych, a nawet wilgotnych środowiskach lądowych. Znamy obecnie 700 gatunków nereid, a właśnie można dorzucić kolejny. Szczegóły opisano w czasopiśmie PLOS One.

Dziwne stworzenie z głębin oceanu

Pectinereis strickkrotti ma wydłużone ciało otoczone po obu stronach rzędem pierzastych wyrostków zakończonych skrzelami, zwanych parapodiami. Naukowcy stwierdzili, że jego sposób poruszania się przypomina węża. Gatunek został nazwany na cześć Bruce’a Strickrotta z Woods Hole Oceanographic Institution, głównego pilota słynnego statku podwodnego Alvin, który odegrał kluczową rolę w zlokalizowaniu i schwytaniu stworzenia.

Czytaj też: Nowy gatunek rekina. Ma zęby podobne do ludzkich

Dr Greg Rouse ze Scripps Institution of Oceanography mówi:

W porównaniu do innych nereid Pectinereis strickrotti jest niezwykły pod kilkoma względami. Po pierwsze żyje w głębokich morzach, podczas gdy większość jego ewolucyjnych krewnych zamieszkuje płytsze wody. Po drugie, jego parapodia są pokryte skrzelami, podczas gdy większość nereid absorbuje tlen przez swoje parapodia bez pomocy prawdziwych skrzeli.

Od 2009 r. dr Rouse i jego współpracownicy natknęli się na około 450 gatunków w kostarykańskich wyciekach metanu, a dzięki najnowszemu odkryciu liczba gatunków nieznanych wcześniej nauce wzrosła do 48.

Pectinereis strickrotti to nowy gatunek nereidy /Fot. Scripps

Wycieki metanu to części dna morskiego, przez które potężny gaz cieplarniany, metan, wydostaje się ze skał lub osadów na dnie morskim w postaci pęcherzyków. W przeciwieństwie do głębinowych kominów hydrotermalnych, wyciek metanu zwykle nie jest gorętszy niż otaczająca woda. Jednak podobnie jak kominy hydrotermalne, wycieki metanu zasilane są energią chemiczną, a nie światłem słonecznym. Dzieje się tak dlatego, że niektóre drobnoustroje rozwinęły zdolność zużywania metanu. Mikroorganizmy, które mogą przekształcać metan w pożywienie, tworzą podstawę sieci troficznej, która w wyciekach z Kostaryki jest zdominowana przez małże, kraby i wieloszczety o miękkich ciałach, takie jak ten nowy gatunek.

Stworzenie odkryte u wybrzeży Kostaryki należy do gromady wieloszczetów /Fot. Scripps

Pectinereis strickkrotti ma mocne, a nawet groźnie wyglądające szczęki, ale dieta tych organizmów jest wciąż nieznana. Gatunek ten może równie dobrze żerować na bakteriach, jak i na większym pokarmie. Choć jego ubarwienie byłoby kwestią dyskusyjną w życiu, biorąc pod uwagę jego czarne jak smoła środowisko, w świetle Alvina robak wydawał się różowy i prawdopodobnie było to spowodowane kolorem jego krwi.

Zespołowi udało się zebrać trzy próbki samców Pectinereis strickrotti i część jednej samicy. Zespół wykorzystał okazy do przeprowadzenia analizy anatomicznej i zbadania DNA w celu ustalenia jego powiązań ewolucyjnych w rodzinie nereid. Okazy znajdują się obecnie w kolekcji bezkręgowców bentosowych Scrippsa oraz w Museo de Zoología na Universidad de Costa Rica.