Nowa rodzina bakterii namierzona w oceanach. Na tym odkryciu możemy skorzystać wszyscy

Na świecie wciąż jest jeszcze wiele nieznanych nauce gatunków, które czekają na odkrycie – także tych najmniejszych, niewidocznych gołym okiem. Teraz namierzono nową rodzinę bakterii morskich, które mogą zostać wykorzystane w wielu zastosowaniach biotechnologicznych.
Na świecie jest jeszcze wiele bakterii, które czekają na odkrycie

Uczeni z ETH Zurich we współpracy z ekspertami z Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) wykazali istnienie nowej rodziny bakterii morskich. Należy ona do gromady Eremiobacterota i do tej pory uważano, że występuje jedynie na lądzie. Szczegóły opisane w czasopiśmie Nature wskazują na możliwe występowanie w środowisku morskim.

Prof. Shinichi Sunagawa z ETH Zurich, który kierował badaniami, mówi:

Oprócz tego, że bakterie te należą do bardzo zróżnicowanej grupy organizmów z punktu widzenia biosyntezy, są one wszechobecne i obficie rozmieszczone w słupie wody oceanicznej.

To zaskakujące, ale niektóre gatunki z nowo zidentyfikowanej rodziny mogą stanowić nawet 6% wszystkich bakterii występujących w określonych rejonach oceanu. To odpowiada kilku milionom organizmów na litr wody morskiej!

Nowa rodzina jest jedną z ponad 7000 wykrytych w próbkach wody dzięki ekspedycji Tara Oceans. Naukowcy są przekonani, że nowe bakterie mogą być wykorzystane np. do syntezy związków chemicznych czy usprawnienia procesów biotechnolicznych.

Genomy mikroorganizmów zrekonstruowane na podstawie 1000 próbek wody morskiej zapewniają dostęp do potencjału metabolicznego zróżnicowanych biosyntetycznie mikroorganizmów /Fot. Nature

Josep M Gasol z ICM-CSIC mówi:

Wyniki te podkreślają brak wiedzy, jaką posiadamy na temat mikroskopijnego życia oceanicznego. Dopiero w ostatnich latach, dzięki kilku kampaniom opłynięcia oceanu i zastosowaniu nowych metod molekularnych, zaczęliśmy wiedzieć, jakie organizmy, jakie geny i jaki potencjał biotechnologiczny kryje się pod powierzchnią oceanu.

Tajemnice oceanów wciąż czekają na odkrycie

Mikroorganizmy – zwłaszcza bakterie – są zróżnicowane pod względem metabolicznym i występują praktycznie we wszystkich środowiskach. Wiele z nich nie udało się jednak ani wyhodować, ani przebadać w warunkach laboratoryjnych, dlatego są wielką niewiadomą. Naukowcy często stosują sekwencjonowanie mikrobiomu, czyli całego DNA zawartego w próbkach morskich, bez wydzielania poszczególnych gatunków. To znacznie ułatwia sprawę.

Pablo Sánchez z ICM-CSIC wyjaśnia:

W ten sposób udało nam się zrekonstruować 25 000 genomów mikroorganizmów morskich, które wraz z 10 000 genomów istniejących już wcześniej tworzą największą na świecie bazę danych tych społeczności.

Uczeni już planują kolejne tury badań, które będą koncentrować się na określeniu roli mikroorganizmów w ewolucji biosfery. Warto wspomnieć, że w 1 g gleby można znaleźć nawet 40 milionów bakterii, a około w 1 ml wody słodkiej ok. miliona tych mikroorganizmów. Na Ziemi jest w przybliżeniu pięć kwintylionów (5×1030) bakterii, które stanowią znaczną część biomasy planety.

Więcej:bakterie